Íme a Magyar Rezidens Szövetség és a négy orvost képző kar Hallgatói Önkormányzatainak közös álláspontja a közigazgatási egyeztetésre rendelkezésünkre bocsátott 144-3/2009-0004JKF számú kormányrendelet-tervezettel kapcsolatban, amit továbbítottunk Dr. Székely Tamás miniszter úrnak is:
A tervezet több, számunkra kedvező változást eredményezhet a rezidensképzésben. Ilyen a 3 éves előrejelzés, ami tervezhetővé teszi a medikusok számára a későbbi álláslehetőségeket. Örömmel fogadjuk továbbá a hiányszakmákat érintő 50%-os többlet bérfejlesztést, valamint a szakképzés időtartamának munkahelyi tervezhetőségét is.
Ugyanakkor föl szeretnénk hívni a figyelmet néhány fontos részletre, amelyek meglátásunk szerint, változatlan formában történő bevezetés esetén komoly fennakadásokat fognak eredményezni:
1.) A bevezetés első két évében egyszerre két évfolyam fog álláspályázatokra jelentkezni. Természetes, hogy mindaddig nem tud labdába rúgni egyetlen frissen diplomát szerzett orvos sem, amíg a munkapiaci kínálatban található azonos szakon a törzsképzést már abszolvált kollégája. Így a munkaerőpiac első 700-800 helye, a korábbi éveknek megfelelően, betöltésre kerül. Kérdés, hogy ezen felül mennyivel lesz nagyobb a piac befogadó készsége, figyelembe véve a rövid határidőket. Erről tudomásunk szerint átfogó hatástanulmány nem készült, így adódik a kérdés, hogy ez a szám egyik pillanatról a másikra megduplázható-e? Ha nem, akkor tömeges orvos-munkanélküliség várható (ami akár a végzettek 50%-át is érintheti!).
Szükségesnek tartjuk, hogy a rendelet céljai között jelenjen meg az, hogy minden Magyarországon végzett orvos számára lehetőséget kíván biztosítani a szakképzésben. Ez elvi biztosítékul szolgálhat az orvostanhallgatók számára, hogy a mindenkori minisztérium felelősséget érez a kiképzett orvosokért.
2.) A központi gyakornoki helyek száma az egyetlen puffer-kapacitással bíró tényező ezen átmeneti időszakban. Ennek a 10%-ban való maximalizálása nem hagy mozgásteret ennek a kiegyensúlyozó szerepnek a betöltésére. Ez a %-os arány függetlenül az egyéb tényezőktől, csupán a háziorvosok utánpótlásához is kevés. (Évente 85 családorvos-rezidenssel számolva, 40 munkaévet figyelembe véve legfeljebb 3400 szakember képezhető ki, akik pedig 6500 teljes állású praxist kellene betöltsenek. Figyelembe véve a szak 58 éves átlagéletkorát, tovább romlanak a kilátások.)
3.) A szakképzés idején túl a munkáltatóhoz történő kötelező röghöz kötést nem tartjuk elfogadhatónak.
Konzultáltunk a Magyar Kórház Szövetséggel, és általuk is támogatást nyert azon javaslatunk, hogy kötelező jellegű munkaszerződés csak a szakképzés időtartamára terjedjen ki. A jó munkakapcsolat a munkáltató és a munkavállaló oldalán egyaránt meglévő együttműködési szándékon szükséges alapuljon. A szabad munkaerőmozgás korlátozása túl azon, hogy jogilag is aggályos, minkét fél számára inkább hátrányos lehet.
4.) A munkaszerződés részletei (jogok és kötelezettségek) nincsenek kidolgozva, e nélkül pedig, látatlanban nem lehet megítélni annak vállalhatóságát.
5.) A megpályázható állások száma helyett javasoljuk, hogy a rendeletbe kerüljön be a megpályázható szakok száma. Ellenkező esetben ugyanazon szak egy-egy népszerűbb állására való jelentkezés egyben azt is eredményezhetné, hogy több pályázati hely, ami egyébként betöltésre kerülhetne, jelentkező nélkül marad. A felvételi eljárás menete részleteiben további kidolgozást igényel.
6.) Kérjük a képviselet biztosítását a 8. §. által meghatározott bizottság munkájában 1 fővel, hiszen ott rólunk, mint leginkább érintettekről fognak döntések születni.
Budapest, 2008. február 9.